میزان رای ملت است **** امام -

بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

سه‌شنبه

توییتر ، از ابتدا تا …



توییتر به ما نشون داد که چطور می شه با یک سوال و جمله ساده : ” دارید چی کار می کنید ؟ ” اینترنت رو متحول کرد . بله ، این سایت با همین یک جمله و سوال کوتاه و ساده تونسته اینترنت رو متحول کنه و به موفقیت های زیادی برسه . حتی ممکنه در آینده ای نزدیک این سایت توسط سایت بزرگتری مثل گوگل خریداری بشه و وقتی که شما در گوگل جستجو می کنید ( اگر در اکانت جیمیلتون باشید ) گوگل به شما یادآوری می کنه که قبلا فلان کار رو کردید و در حقیقت یک موتور جستجو برای کارهایی که انجام دادید ( ممکنه به نظر خنده دار بیاد ولی از علم هیچ چیز بعید نیست ، ممکنه این قابلیت تا یکی ۲ سال دیگه در دسترس باشه … ) . اما این سایت چطور توانسته اینقدر محبوبیت پیدا کنه در حالی که نه ظاهر شاهکاری داره و نه قابلیت و نه تکنولوژی جدیدی که همه رو به خودش جلب کنه ؟
خب کار با این سایت بسیار ساده هست . وقتی شما ثبت نام می کنید یه باکس مخصوص نوشتن به شما می ده که بیش از ۱۴۰ کاراکتر نمی تونید در اون بنویسید و شما باید در این باکس بنویسید که دارید در حال حاضر چی کار می کنید . مثلا : من دارم الان فلان فیلم رو می بینیم ، فلان کتاب رو می خونم ، این سایت رو می بینم و یا مثلا من الان دارم می رم بخوابم یا دارم می رم عید دیدنی و …
بله ، شما می نویسید ، دوستانتون می نویسند ، دوستان دوستانتون می نویسند ، افراد بزرگ می نویسند و … . حالا ما می تونیم بفهمیم الان فلانی چی کار داره می کنه . ما می تونیم در این سایت دیگران رو اضافه کنیم تا بفهمیم بقیه چی کار می کنند و … . اما چرا این سایت داره به موفقیت های بزرگ می رسه ؟!
شاید مهمترین دلیل موفقیت این سایت قسمت sms هاش باشه . وقتی شما دوستانتون رو به لیستتون اضافه می کنید و هر کدوم از دوستانتون یه جمله جدید می نویسه این پیغام بصورت sms برای شما فرستاده می شه . همین قابلیت به ظاهر ساده گزینه های بزرگی ساخته . بطور مثال فکر کنید آب و هوای شهرتون (
جلفا ) هر روز براتون sms بشه . جالب نیست ؟! یا مثلا یکی بیاد هر روز جوک های جدید رو بنویسه . اون وقت هر کسی عضو لیست این عزیز بشه هر روز sms های جدید براش فرستاده می شه . حتی این مسئله به بازیگران معروفی همچون نیکول کیدمن نیز سرایت کرده ( اینجا رو ببینید )البته بقیه هم هستند ، آنجلینا جولی ، بریتنی ، پاریس هیلتون و … ( هنوز ما نتونستیم کاری کنیم که sms ها به موبایل های داخل ایران نیز فرستاده بشه ولی اگر تونستیم به این مرحله برسیم در اولین فرصت بطور کامل آموزش خواهیم داد ) .
البته این قسمت فقط مخصوص موبایل نمی شه . شما می تونید از این اخبار در مسنجر خودتون ( گوگل تاک ) نیز با خبر بشید .دومین دلیل موفقیت این سایت API های قوی آن هست که بوسیله این کد ها سایت های زیادی هر روز مثل مور و ملخ دارند به این سایت قابلیت اضافه می کنند. مثلا اگر این سایت مسنجر یاهو یا ماکروسافت رو ساپورت نمی کنه خب یه سایتی میاد این کارو می کنه . و یا مثلا
یه سایتی میاد محبوب ترین توییتر ها رو لیست می کنه . یا بعضی های دیگه میان قسمت های آپدیت کردن رو ساده تر می کنند مثلا این روش با استفاده از فایرفاکس ( عالیه ) و یا برنامه های دیگه قابل نصب روی ویندوز ، مکینتاش و لینوکس یا حتی از طریق موبایل و مسنجر ها و کلا هرچیزی که فکرش رو بکنید .
همه اینها دلایلی شده که توییتر هر روز معروفتر از دیروز بشه و فعلا همین بس که
مایکل ارینگتون در این سایت عضویت داره .این سایت پنجره ای جدید از دنیای اینترنت هست . البته قبل از ثبت نام در این سایت تذکر می دهم که این سایت شدیدا معتاد کننده هست .
اگر می خواهید به اطلاعات بیشتری در مورد این سایت دست پیدا کنید و همواره از آخرین اطلاعات و امکانات اضافه شده با خبر بشید کافیه
به اینجا مراجعه کنید .

طولانی ترین خورشید گرفتگی قرن


خورشیدگرفتگی شش دقیقه و ۳۹ ثانیه‌ای چهارشنبه ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۹ (برابر با ۳۱ تیر ۱۳۸۸ خورشیدی) که یک کسوف کلی خواهد بود، طولانی‌ترین خورشیدگرفتگی قرن لقب گرفته است. این کسوف در نوار باریکی در شمال هند، شرق نپال، شمال بنگلادش، بوتان، نواحی شمال میانمار، مرکز چین و اقیانوس آرام شامل جزایر ریوکیو، مارشال و کیریباتی قابل رؤیت خواهد بود. گرفت کامل در شهرهای زیادی از قبیل سورات، واراناشی، پاتنا، تیمفو، چنگجو، چونگ‌کینگ، ووهان، هانگ‌جو و شانگهای در چین دیده خواهد شد. گرفت ناقص در نوار گسترده‌تری دیده خواهد شد که توسط نیم‌سایه‌ی ماه ایجاد می‌گردد. این ناحیه شامل جنوب شرقی آسیا و منطقه‌ی شمال غربی اقیانوسیه است. کسوف ۳۱ تیرماه، طولانی‌ترین خورشیدگرفتگی‌ای است که در قرن بیست و یکم رخ می‌دهد و تا ۲۴ خرداد سال ۱۵۱۱ خورشیدی (۱۳ ژوئن سال ۲۱۳۲ میلادی) چنین خورشیدگرفتگی کاملی اتفاق نخواهد افتاد. گرفت کامل این خورشیدگرفتگی، شش دقیقه و ۳۹ ثانیه به طول خواهد انجامید که در منطقه‌ای از اقیانوس آرام در ۱۰۰ کیلومتری جنوب جزایر بانین در جنوب ژاپن و زمان ۲:۳۵:۲۱ به وقت مبداً جهانی روی می‌دهد. در دره رود یانگ‌تسه، بزرگترین رود چین مردم می‌توانند به مدت
چهار تا شش دقیقه شاهد خورشیدگرفتگی باشند. هم‌چنین سواحل دریای شرقی و مردم جزیره «شنگسی» بیشترین زمان را برای مشاهده این کسوف خواهند داشت. این خورشیدگرفتگی به زحمت در نواحی شرقی ایران و هنگام طلوع آفتاب دیده خواهد شد؛ چرا که این خورشیدگرفتگی در ایران به صورت جزئی خواهد بود و از سوی دیگر، در بخش گسترده‌ای از ایران، در زمان خورشیدگرفتگی شب است و خورشید هنوز طلوع نکرده است؛ بنابراین عملاً چیزی قابل دیدن نیست. اما در نواحی شرقی کشور به ویژه شهر مشهد، طلوع خورشید زودتر از پایان خورشیدگرفتگی است و می‌توان بخشی از خورشیدگرفتگی جزئی را دید. در مشهد آغاز گرفت در ساعت ۴:۵۴:۲۵ بامداد و اوج گرفت در ساعت ۵:۳۹ خواهد بود. توجه داشته باشد که فقط با عینک‌ها و دوربین‌های مجهز به فیلتر مخصوص رصد خورشید، کسوف را مشاهده نمایید و به هیچ عنوان با چشم غیر مسلح به کسوف نگاه نکنید. حتی نگاهی بسیار کوتاه و گذرا می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به چشمان شما وارد کند

یکشنبه

تبریک عید مبعث


-----------------------------------------------------

پی نوشت :

این وبلاگ تا انتخاباتی دیگر با مطالب جالب و خواندنی از دنیای علم و ادب بروز خواهد شد .

شنبه

آیت الله هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران

به گزارش قلم نیوز، نماز جمعه تهران با حضور گسترده مردم به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد. مهندس میرحسین موسوی نیز با حضور در دانشگاه تهران در بین صفوف نمازگزاران تهرانی حضور یافت.
هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز در تشریح وضعیت کنونی کشور با بیان اینکه انتخابات را خیلی خوب شروع کردیم و رقابت خوبی شکل گرفت و مقدمات هم به نحو مناسبی انجام شد، گفت: رقابتی که چهار نفر از افرادی که از نظر شورای نگهبان صالح تشخیص داده شده بودند خوب انجام شد و مردم به آزادی در انتخابات امیدوار شدند. حضور بی‌سابقه‌ای هم از خود نشان دادند و در این شرایط همه چیز آماده یک افتخار بزرگ برای کشور ما بود و این افتخار را باید به مردم داد که خوب آمدند و رکورد را در پای صندوق‌ها شکسته شد. باید از مردم تشکر کرد که آزادانه آمدند و در انتخابات شرکت کردند.
وی ادامه داد: ای کاش همان شرایط ادامه پیدا می‌کرد و می‌توانستیم سربلندترین شرایط را در دنیا داشته باشیم ولی متاسفانه آنگونه که می‌خواستیم نشد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به اهداف انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: حرف‌هایی که امروز می‌شنوید از زبان کسی است که از پیش از شروع انقلاب لحظه‌به‌لحظه همراه انقلاب و امام بود و می‌دانم که امام چه می‌خواست امام در مبارزات خود بارها تاکید می‌کردند که مردم اصل هستند. دل مردم را با مبارزه آشنا کردند و به ما طلبه‌ها می‌گفتند رسالت این است که به منبر برویم و بگوئیم که در آن مقطع چه می‌خواهیم اگر مردم با ما باشند همه چیز خواهیم داشت.
هاشمی با ذکر روایتی که امام (ره( از کتاب منتسب به «سیدبن‌طاووس» در خصوص رای و نظر مردم در حکومت نقل کرد، اشاره کرد و گفت: در آن کتاب از قول علی‌بن‌ابی‌طالب داریم که این ولایت متعلق به مردم است و تاکید شده است که اگر مردم شما را قبول کردند که متولی امر شوید آن زمان مسؤولیت را بپذیرید و به ولایت خود ادامه دهید.
وی با تاکید بر اینکه مبنای حکومت پیغمبر هم بر محور اسلام و مردم بنا شده بود، به معرفی مهندس بازرگان از سوی امام به عنوان نخست‌وزیر اشاره کرد و گفت: امام در معرفی مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزیر و در حکمی که من آن را قرائت کردم تاکید شده بود که دوران شورای انقلاب کوتاه شود و قانون اساسی سریعاَ نوشته شود و معتقدم از لحاظ قانون اساسی همه چیز در کشور ما وابسته به رای مردم است. از رهبری گرفته که با رای مردم به نمایندگان مجلس خبرگان انجام می‌پذیرد تا انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس، شوراها و افرادی که بعد از اینها سمت می‌گیرند، همگی با اتکا به رای مردم است.
رئیس‌مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام تاکید کرد: جمهوری اسلامی یک لفظ تشریفاتی نیست و جمهوری اسلامی یک واقعیت است که ریشه در اندیشه پیغمبر دارد و این دو جمهوریت و اسلامیت همیشه باید با هم باشند و اگر به یکی از این دو آسیب برسد ما دیگر انقلاب را نخواهیم داشت. اگر اسلامی نباشد به بیراهه خواهیم رفت و اگر جمهوری نباشد حکومت به اهداف خود نمی‌رسد.
وی با تاکید دوباره به رای و نظر مردم در ساختار حکومت با ذکر مثالی از بیعت مردم با حضرت علی گفت: اهمیت رای و نظر مردم زمانی بیشتر برای ما عینیت دارد که حضرت علی 19 سال خانه‌نشین بود و وقتی مردم به در خانه او آمدند و آن تراکم جمعیتی به وجود آمد، ایشان پذیرفتند که عهده‌دار حکومت شوند.
هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر مشکلات بعد از انتخابات پیش نمی‌آمد در 30 سالگی‌مان در جهت تحقق اصولی اساسی اسلام گام برمی‌داشتیم.
وی در آسیب‌شناسی حوادث بعداز انتخابات و در علت چرایی مسائل به وجود آمده، گفت: برخی از این مسائل به اواخر دوران تبلیغات برمی‌گردد که فضای تردید بوجود آمد و افرادی پیدا شدند که تردید پیدا کردند من معتقدم بذر این تردید در برخی مواقع با اعمال نادرست صداوسیما به وجود آمد و این تردید مثل خوره به جان مردم افتاد و افرادی گفتند ماتردید داریم و معتقدم که برای رفع تردیدها باید چاره‌ای اندیشیده شود که این کار در دراز مدت امکان‌پذیر است.
رئیس‌مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در مسائل اخیر همه ضرر کردیم، با تاکید بر وحدت و همدلی که وی آن را جزو الزامات کنونی کشور دانست، خاطر نشان کرد: دشمنان در صدد هستند که از برخی اختلافات سوء‌استفاده کنند و بعضی دستاوردهای ما را از جمله انرژی هسته‌ای از ما بگیرند.
وی با مخاطب قرار دادن همه گروه‌ها و جریانات سیاسی و با بیان اینکه من همیشه فراجناحی حرف می‌زنم و به هیچ طرفی نظر ندارم، گفت: ما باید تلاش کنیم آثار بدی که در بعد از انتخابات به وجود آمد از بین برود و دشمنان را مایوس کنیم.
هاشمی در همین خصوص پینشهاداتی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی که وی آن را بحران نامید، ارائه کرد و در همین خصوص با بیان اینکه پیشنهاداتی با هم‌فکری با نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای مجمع به ذهنم رسیده است، اظهار داشت: مساله مهم این است که آن اعتمادی که از دست رفت به کشور برگردانیم و همه ما چه نظام، حکومت، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی و نظامی و مردم که جزو معترضان هستند باید در چارچوب قانون حرکت کنند و همه قانع باشیم حتی کسانی که از برخی قوانین هم دل خوشی ندارند باید تلاش کنند قوانین اصلاح شود.
وی ادامه داد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که فضایی به وجود آورده شود که همه اطرافیان این مساله حرف‌های خود را بدون دعوا و با منطق بزنند و رسانه‌ها به خصوص صداوسیما باید در این خصوص گام موثری بردارد.
رئیس مجمع تشخیص‌مصلحت‌نظام با یادآوری فرصتی که از سوی رهبر انقلاب به شورای نگهبان برای بررسی شکایت کاندیداهای معترض داده شده بود، گفت: متاسفانه از فرصتی که به شورای نگهبان داده شد که عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حرکت کند، استفاده خوبی نشد.
وی با بیان اینکه باید برای آینده بر اساس وحدت و اتحاد و حفظ ارزش‌هایی که انقلاب آن را خلق کرده و بر اساس مجاهدت‌های مردم صورت گرفته تلاش کنیم، پیشنهاد کرد راه برای مناظره و مذاکره باز شود و گفت: شاید در مدت کوتاهی در این خصوص به قناعت برسیم.
هاشمی‌رفسنجانی یکی دیگر از پیشنهادات خود را منوط به آزادی زندانیان سیاسی دانست و گفت: لازم است در این شرایط افرادی که در زندان هستند آزاد شوند و نزد خانواده‌های خود بیایند و نگذاریم به خاطر زندانی شدن افراد دشمنان به ما بخندند و برای ما نقشه بکشند. ما باید همدیگر را تحمل کنیم.
رئیس‌مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام پیشنهاد بعدی خود را به دلجویی از آسیب‌دیدگان اخیر مرتبط دانست و گفت: باید از آسیب‌دیدگان حوادث اخیر دلجویی کنیم و سراغ آنها رفت و با آنها ابراز همدری کرد.
وی در ادامه با اشاره به محدودیت‌هایی که برای رسانه‌های مستقل به وجود آمده، گفت: باید با سعه‌صدر با رسانه‌ها برخورد کرد و آنها را محدود نکنیم. باید آنها نیز در چارچوب قانون حرکت کنند و نظام هم به گونه‌ای رفتار نکند که حق قانونی آنها نادیده گرفته شود. باید در این خصوص فضای آزاد برای آنها به وجود آورد.
هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه چرا باید بگذاریم از راه‌های دور برای ما نسخه بپیچند به تجربه 30 ساله انقلاب اشاره کرد و گفت: علمای ما همیشه پشتیبان مردم و نظام بودند چرا باید آنها اکنون برنجند و ما باید در مقطع فعلی متکی بر آنها باشیم.
خطیب‌امام‌جمعه موقت تهران در پایان با اظهارامیدواری نسبت به بازگرداندن اعتماد به مردم گفت: امیدوارم راهی که در انقلاب شروع کردیم در آینده هم به خوبی ادامه دهیم و بتوانیم از وضعیت فعلی که می‌توان نام آن را بحران گذاشت عبور کنیم و رقابت سالمی داشته باشیم.
حضور مردم و حامیان میرحسین موسوی با نمادهای سبزشان در جمع نمازگزاران چشمگیر بود و برخی شخصیت‌های برجسته سیاسی طیف‌های مختلف از جمله نوه حضرت امام (ره)،‌ مهدی کروبی، محسن رضایی، ناطق نوری، مجید انصاری، عارف، روحانی و ... نیز در جمع نمازگزاران حضور داشت.

چهارشنبه

فتحی پور رییس کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی


جناب آقای مهندس ارسلان فتحی پور
انتخاب بجا و شایسته شما را به ریاست کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تبریک عرض مینماییم وهمچنین این انتخاب را به مردم خوب کلیبر و هراند و وبرای تلاشهای فراوانش برای منطقه آزاد ارس به مردم شهرستان جلفا و بطور کلی ارسباران تبریک عرض می نماییم .



پینوشت : قابل توجه بعضیهاو در نهایت ، هرکسی را بهر کاری ساختند و ......

یکشنبه

تضعیف منطقه آزاد ارس

ماهنامه منطقه آزاد ارس ، سر مقاله
نویسنده : فرهاد دیرنگ
مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مورخ 23/1/88 ایجاد یک منطقه در ماکو ( مرز ایران با ترکیه ) و 23 منطقه ویژه اقتصادی را تصویب نمود . پیش از این نیز در اواخر سال 87 و در دور دوم سفر استانی ریاست جمهوری به استن آذربایجان شرقی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سهلان ( که دقیقاً چسبیده به تبریز است ) به تصویب رسیده بود .
نمیدانم چند در صد از نمایندگان محترم مجلس که به این مصوبه رای مثبت دادند و نیز مسئولین استانی پیشنهاد دهنده مصوبه هیات دولت از نزدیک موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ماکو و منطقه ویژه اقتصادی سهلان را شاهد بوده اند و نسبت جغرافیایی و ژئو استراتژیک اینها را با منطقه آزاد ارس میدانند . ولی یقین دارم اگر نمایندگان و مسئولین محترم استانی و کشوری اندکی از تاثیرات منفی ایجاد این مناطق که دقیقا در داخل حوزه عملیاتی و نفوذ منطقه آزاد ارس قرار گرفته اند اطلاع داشتند شاید کمی در تصویب آنها بیشتر تامل و تدقیق می نمودند . در بیان وضعیت منطقه آزاد ارس پس از این مصوبه مجلس و دولت بر منطقه آزاد ارس نکاتی عرض می شود :
1 – مناطق آزاد در جهان و کشورمان عموماً بر اساس مزیتهای نسبی که دارند می توانند به حیات خود ادامه دهند و در رشد و توسعه اقتصاد ملی تاثیر گذار باشند . اگر مزیتهای مناطق آزاد را از آنها حذف یا کمرنگ نماییم قطعاً این مناطق از حیز انتفاع ساقط شده و در رسیدن به اهداف اولیه و اجرای ماموریتهای خود ناتوان خواهد شد .
این مزیتها همانگونه که ذکر آن رفت ، نسبی هستند بدین معنی که با تدبیر های خاصی این مزیتها ایجاد شده اند و اگر اقداماتی صورت پذیرد که این تدابیر را بلا اثر نماید یقیناً مزیتهای مناطق آزاد نیز از بین رفته یا کمرنگ و بی اثر خواهند شد . تدوین و اجرای قوانین خاص ناظر و تسهیل کننده امر سرمایه گذاری خارجیهمچون معافیتهای مالیاتی و گمرکی ، زمین ارزان قیمت یا رایگان ، قانون خاص کار ، قوانین سهل ورود و خروج اتباع خارجی ، همگی از جمله مزیتهای مناطق آزاد بشمار میروند که همگی در سایه وضع قوانین ایجاد می شوند و بسادگی با اتخاذ قوانین دیگر میتوانند از بین رفته یا بی اثر شوند .
2 – زیر ساختهای مناسب سرمایه گذاری از جمله راههای جاده ای ، را آهن ، فرودگاه ، اقامتگاهها و هتل ها ، حامل های انرژی همچون گاز ، برق ، و آب خام و تصفیه شده کافی و..... همگی نیازهای اولیه مناطق آزاد جهت اقدام برای جذب سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی می باشد . همچنین پشتوانه های علمی و صنعتی مناطق همجوار نیز می تواند بطور بالقوه جزو مزیتهای مناطق آزاد محسوب شده و در امر جذب سرمایه گذاری جزو برگ برنده مناطق آزاد بشمار می رود .
منطقه آزاد ارس از بدو تاسیس خود علیرغم دارا بودن اکثر مزیتهای قانونی و برخی زیرساختهای مهم پیش گفته همواره مورد بی مهری قرار گرفته است . از طولانی شدن نا امید کننده و فرسایشی تصویب محدوده منطقه گرفته تا سر بر آوردن و یا بهتر است گفته شود علم نمودن رقبای کوتوله ای که توسط مدیران کشوری و استانی خواسته یا ناخواسته به قصد تضعیف یا کمرنگ نمودن مزیتهای منطقه آزاد ارس ایجاد شدند و عدم همکاری و همدلی برخی مدیران دستگااه های اجراییکه باعث اتلاف زمان و انرژی و نیز کاستن سرعت حرکت منطقه آزاد ارس بسوی اهداف تعیین شده خود گشته ، همه و همه بیانگر این نکته است که یا در ایجاد منطقه آزاد ارس در ابتدای امر اشتباهی صورت گرفته و یا اینکه بعداً و به مرور زمان از ایجاد چنین منطقه آزادی پشیمان گشته ایم و الا کدام عقل سلیمی می پذیرد که در کنار منطقه آزاد خود ساخته مان هر روزه زمان چالشی ایجاد کنیم و به تدریج این منطقه آزاد را از مزیتهای نسبی اش تهی سازیم .*
ایجاد شهرک سرمایه گذاری خارجی درست چسبیده به شهر تبریز که تقریباً واجد تمامی مزیتهای منطقه آزاد ارس بوده و مثل دامی بر سر راه سرمایه گذاران بالقوه منطقه آزاد ارس گسترانده شده تا همه سرمایه گذاران خارجی را بسوی خود جذب نماید ، ایجاد منطقه ویژه سهلان در پایانه گمرکی سهلان که در جوار تبریز قرار گرفته و بنا به گفته اخیر یکی از مسئولین محلی استانی واجد تمامی ویژگیها و مزیتهای مناطق آزاد خواهد بود ، ایجاد منطقه آزاد ماکو در مرز مشترک ایران و ترکیه ، کشوری که در حوزه نفوذ منطقه آزاد ارس قرار گرفته و این منطقه همواره روی سرمایه گذاران ترک حساب ویژه ای باز کرده ولی منطقه آزاد ماکو متنع از این امر خواهد شد از طرفی مانع تراشی های مکرر و متعددبرخی دستگاههای اجرایی استان در برابر منطقه آزاد ارس و کوچک و حقیر شمردن نقش و جایگاه این منطقه در اقتصاد استان ، دیگر تاب و توان و نایی برای منطقه آزاد ارس باقی نمیگذلرد تا به اهداف و ماموریتهای خود بپردازد .
در واقع میتوان مصوبه اخیر مجلس و مصوبه استانی دولت را بمثابه مانعی بزرگ دانست که همچون کوهی میان منطقه آزاد ارس و ماموریتها و اهداف آن قرار گرفته و مطمئناً انرژی و توان مضاعفی را از این منطقه برای غلبه بر مشکلات ایجاد شده تحلیل خواهد برد .

*پینوشت : ضمن تایید مطالب نویسنده سرمقاله لازم است بعرض برسانم که تمام طرح های مفید و اساسی این شهرستان به این مسایل دچار میشوند مانند مسئله بیمارستان ، راههای ارتبادی ...... حداقل از نماینده محترم شهرستان انتظار مرفت در مخالفت با این طرح در همان جلسه مجلس شورای اسلامی سخنانی ایراد میکردند . بهر حال امید است مسئولین منطقه همانگونه که تاکنون تلاش های خستگی ناپذیری از خود نشان داده اند به راه خود ادامه دهند و حتماً بر این مشکلات غلبه خواهند نمود . انشاءالله

پنجشنبه

وضعيت جسمي و روحي حجاريان مساعد است


وجيهه مرصوصي در گفتگو با فارس؛
وضعيت جسمي و روحي حجاريان مساعد است
خبرگزاري فارس: همسر سعيد حجاريان با رد شايعات مربوط به همسرش كه هم اكنون در بازداشت به سر مي‌برد ،گفت: وضعيت جسماني و روحي همسرم مساعد و خوب است.
وجيهه مرصوصي كه روز جمعه به اتفاق فرزندش و برادر حجاريان در محل بازداشت با وي ملاقات كرده است در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس،نقل قول هاي برخي رسانه‌ها مبني بر اين كه داروي آسپرين را تعمداً براي خون‌ريزي معده به حجاريان خورانده‌اند از اساس كذب خواند و اظهار داشت: داروي آسپرين را به بيماراني كه فشار و چربي خون بالايي دارند براي جلوگيري از بروز حملات قلبي و يا سكته مغزي تجويز مي‌كنند؛ من نگراني‌ام اين بود كه آسپرين موجب خونريزي معده براي ايشان بشود و براي ايشان توضيح دادم كه اگر دچار معده درد شدند آسپرين را نخورند. همسر حجاريان كه خود پزشك متخصص است بيان داشت: اين كه به قصد آزرده كردن، داروي آسپرين به همسرم بدهند به هيچ وجه درست نيست؛ داروي آسپرين به نفع ايشان بوده است. مرصوصي با اعلام اينكه شب گذشته نيز تلفني با حجاريان صحبت كرده است در توصيف رفتار ماموران محل بازداشت همسرش گفت: در جريان ملاقات همسرم هيچ نوع بدرفتاري مشاهده نكردم و رفتار بازجوها و نيز ماموران را بسيار خوب ديدم. وي با اشاره به وضعيت جسمي همسرش به خاطر ترور سالهاي گذشته گفت: همسرم با توجه به اين شرايط آسيب‌پذير است و به اين دليل حس مادري براي او پيدا كرده ام و اميدوارم هر چه زودتر به خانه بازگردد. مرصوصي هر گونه ادعاي شكنجه و ضرب و شتم سعيد حجاريان را از اساس تكذيب كرد و گفت: من هيچ گونه آثار شكنجه در بدن همسرم مشاهده نكردم؛ همه داروهايي كه مصرف مي‌كند براي او مهياست و پرستاران هم به خوبي از او پرستاري مي‌كنند. بنا به گفته همسر حجاريان، امكانات بهداشتي از جمله استحمام در محل بازداشت براي همسرش فراهم است و مسايل بهداشتي رعايت مي شود از وضعيت تغذيه همسرش ابراز رضايت كرد. همسر حجاريان در پايان اين گفتگو بار ديگر گفت كه رسانه هاي اپوزيسيون و بيگانه صحبت هاي او را در مورد وضعيت همسرش وارونه كرده و خلاف واقع منعكس كرده‌اند و به همين خاطر به هيچ تماسي از اين رسانه ها پاسخ نخواهد داد.

جمعه

لزوم بازسازی اعتماد عمومی و راه های برون رفت از بحران موجود

قبل از هر چیز لازم است بعرض برسانم که آوردن مطالب در این وبلاگ دلیل بر تایید یا رد آن نیست و فقط استفاده از نظرات افراد مختلف و دیدگاههای آنان میباشد در ضمن لازم به تذکر است که باتوجه به اینکه خود بارهادر انتخابات به عنوان .... در شعبه های رایگیری بوده ام تقلب با آن وسعت را که معترضین عنوان میکنند غیر ممکن میدانم مگر بعضی مسایل که شاید در جریان تبلیغات و یا قبل از آن اتفاق افتاده باشد ولی اینرا با تمام اعتقاد و ایمانم میتوانم بگویم که در حوزه های رای گیری تقلب تاثیر گذاری صورت نگرفته است . مدیر وبلاگ


در هر حکومتی وجود وفاق ملی و اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت یک سرمایه گراسنگ اجتماعی و از حیاتی ترین مولّفه های اقتدار ملی، توسعه و امنیت پایدار محسوب می شود.
فارغ از حق و یا ناحق بودن مناقشات مربوط به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز صحت و سقم ادعاهای مطرح شده در مورد نتایج انتخابات اخیر، شواهد موجود نشان می دهد که جامعه بصورت خطرناکی به حالت دو قطبی درآمده و اعتماد عمومی نیز در این مورد بشدت آسیب دیده است که حاصل آن عمیقتر شدن شکاف مشروعیت حاکمیت می باشد و چنانچه باور و اعتماد از دست رفته مردم در اسرع وقت بازسازی نگردد، پیامدهای منفی آن برای کشور غیرقابل جبران خواهد بود.
اکنون پس از تائید قطعی نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، این پرسش مطرح می شود که آیا در چارچوب قانون اساسی مرجع دیگری هم می تواند ضمن بررسی بی طرفانه و عادلانه پرونده انتخابات، گامی در جهت بهبود اوضاع و بازسازی اعتماد عمومی بردارد یا خیر؟ یادداشت حاضر در مقام پاسخ به این پرسش است:
به اعتقاد من بحران حاکم به سه طریق کم و بیش قابل ترمیم است:
الف-از طریق رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام
با توجه به اینکه سلب اعتماد عمومی نسبت به حکومت، منافع ملی را نیز در داخل و خارج از مرزها به چالش کشیده و هم اکنون به عنوان بزرگترین معضل در پیش روی نظام قرار دارد، برای برون رفت از این وضعیت، مقام رهبری به موجب بند هشت اصل يكصد و نهم قانون اساسی می تواند با ارجاع پرونده انتخابات به مجمع تشخيص مصلحت نظام، خروج از معضل کنونی را به این نهاد واگذار نماید.
با توجه به اینکه این معضل بسیار بزرگتر از معضلاتی است که تا کنون به مجمع ارجاع شده است و حداقل در طول دو دهه گذشته نظام با معضلی به این وسعت مواحه نبوده است، بنظر می رسد که ارجاع این پرونده به مجمع در صدر همه اولویت ها قرار دارد.
ب- از طریق رئیس جمهور به صورت داوطلبانه
رئیس جمهور برای ادامه کار و تنظیم روابط و مناسبات دولت خود با مردم، نیازمند مقبولیت و جلب اعتماد عمومی است، رئیس جمهوری که به هردلیلی مقبولیت و مشروعیت خود را در نزد بخش قابل توجهی از مردم ،خصوصا در میان پایتخت نشینان و نخبگان جامعه به شدت از دست داده باشد، بدون شک در ادامه کار خود با دشواری های فراوانی مواجه خواهد شد.
حال که احمدی نژاد و حامیانش مدعی هستند که اکثریت قریب به اتفاق مردم (معادل ۶۳.۶۲ درصد از 85 درصد واجدان شرایط شرکت کننده در انتخابات اخیر) به ایشان رای داده اند، مصلحت کشور، نظام و شخص وی ایجاب می کند که به منظور بازسازی اعتماد عمومی و رفع هرگونه شبهه ای، با رعایت اصول 130 و 131 قانون اساسی از سمت خود استعفا دهد و شورايي متشكل از رييس مجلس و رييس قوه قضاييه و معاون اول رييس جمهور به شرح مذکور در اصل 131 قانون اساسی اقدام به برگزاری انتخابات جديد نماید. قهرا در طول این مدت معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبري اختيارات و مسئوليتهاي وي را بر عهده خواهد گرفت.
چنانچه دغدغه مقام رهبری معطوف به تبدیل این پدیده به یک بدعت باشد، حتی می توان مصالح عالیه کشور را مدنظر قرار داده و مانع از کاندیداتوری مجدد هر چهار کاندیدای انتخابات گذشته شد!
ج-از طریق مجلس شورای اسلامی
رئیس و بعضی از نمایندگان شاخص مجلس بارها وجود بی اعتمادی و نارضایتی های گسترده مردم نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات اخیر را مورد تاکید قرار داده اند. از طرفی مستفاد از اصول متعدد قانون اساسی و بویژه مفاد سوگندنامه مذکور در اصل 67 این قانون، هر نماينده در برابر تمام ملت مسئول است و مجلس باید مرجع منحصر بفرد تشخیص مصلحت مردم و کشور بوده و به دفاع از حقوق ملت قیام نماید.
بر این اساس از نمایندگان مستقل و عدالتخواه مجلس می توان انتظار داشت که به یکی از دو طریق زیر عمل نمایند:
1-چنانچه نمایندگان نیز مانند رقبای احمدی نژاد یقین دارند که انتخابات مخدوش بوده و یپروزی وی در انتخابات دهم نتیجه تخلفات گسترده است، پایبندی به مفاد سوگند نامه ایراد شده ایجاب می کند که بدون فوت وقت رئیس جمهور را بدلیل سوگند شکنی و انحراف از مفاد سوگند نامه مذکور در اصل 121 قانون اساسی و همچنین ناتوانی در پاسداری از قانون اساسی و اجرای آن و انجام وظايف مديريت قوه مجريه و اداره امور اجرايي كشور (برگزاری انتخابات ناسالم و توسل به قوه قهریه برای سرکوب مردم و ایجاد رعب و وحشت) به مجلس فراخوانده و در صورت احراز عدم کفایت وی به وظایف قانونی خود تا عملی شدن بند 10 اصل 110 قانون اساسی عمل نمایند.
2-در صورتی که نمایندگان دلیل قانع کننده ای برای اثبات ادعاهای مطرح شده مبنی بر وقوع تخلفات گسترده در انتخابات را در اختیار نداشته باشند، برای باسازی اعتماد عمومی لازم است به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و با استناد به اصل 76 قانون اساسی که تحقيق و تفحص در تمام امور كشور را حق مجلس شوراي اسلامي بیان کرده است، روند انتخابات را از آغاز تا پایان آن دقیقا مورد بررسی قرار داده و نتایح آنرا با مردم در میان بگذارند.
شایان گفتن است که پیش از نیز برای بررسی صحت و سقم انتخابات مجلس هفتم در برخی از حوزه های انتخابیه از ابزار تحقیق و تفحص استفاده شده است. مشروط بر اینکه اکثریت اعضای هیات تحقیق و تفحص را اشخاص عادل، شجاع، مستقل و بی طرف تشکیل دهند!
اقزون براین به موجب اصل نودم قانون اساسی، کمیسیون اصل نود مجلس هم می تواند شکایات مربوط به انتخابات دهم را در دستور کار خود قرار دهد.
بدیهی است که عملی شدن روش های اخیر مستلزم برخورداری کشور از یک مجلس مستقل، مقتدر و بی طرفی است که اکثریت نمایندگانش پایبند به وظایف نمایندگی و مندرجات سوگندنامه نمایندگی بوده و دفاع از حقوق ملت را بر منافع شخصی و گروهی خود ترجیح دهند.

پنجشنبه

گوشه هایی از بیانیه شماره 9 موسوی


- نظام و انقلاب اسلامی میراث و میوه مبارزات تاریخی دویست‌ ساله شما با استبداد و عقب‌ماندگی است. جمهوری اسلامی نظامی‌است که اگر بر اساس عهد نخستین و نسخه‌ اصیلش به اجرا درآید تمامی خواسته‌های ما را در بر می‌گیرد. مبادا کسی فریب شعارهای ساختارشکنانه را بخورد. اینجانب قویا با چنین وسوسه‌ای مخالفم و اعتقاد دارم قانون اساسی ما همچنان دارای ظرفیت‌های ارزشمند تحقق نایافته‌ای است که باید با فعالیت همه نخبگان روحانی و دانشگاهی و اندیشمندان کشور اجرای آنها به صورت مطالبه‌ای ملی درآید.
به یاد آوریم که ملت ما در انقلاب اسلامی به دلیل عدم انعطاف در قبال خواسته‌های به حقش، که از زبان امام راحل بیان می‌شد، مجبور به ساختارشکنی گردید. به همه نهادهای تصمیم‌گیر در نظام توصیه می‌کنم که چون شورای نگهبان عمل نکنند و مجاری را برای اصلاح اشتباهات باز بگذارند، زیرا که بسته شدن این راه، تهدید ساختارشکنی را به عنوان تنها بدیل مطرح خواهد کرد، و این بدیلی است که همة ما هزینه سنگین آن را می‌دانیم و قاطعانه با آن مخالفیم. همچنین تاکید می‌کنم که تعلل در محقق ساختن آرمان‌هایی چون قانون‌گرایی، عدالت، آزادی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، و به ویژه اصول معطل مانده قانون اساسی مشروعیت‌سوز است.

..........

گرو‌هی از نخبگان بر سر آنند که گرد هم آیند و با تشکیل جمعیتی قانونی صیانت از حقوق و آرای پایمال شده مردم در انتخابات گذشته را از طریق انتشار مدارک و اسناد تقلب‌ها و تخلف‌های انجام گرفته و نیز رجوع به محاکم قضایی پیگیری کنند و نتایج آن را مستمرا به اطلاع عموم مردم برسانند. اینجانب نیز به این جمع می‌پیوندم. این گروه اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی را در دستور کار خود خواهد داشت و علاوه بر آن در این مرحله مطالبات زیر را دنبال خواهد کرد:
- توقف برخوردهای امنیتی، فوق امنیتی و نظامی با مسائل انتخاباتی و بازگشت کشور به فضای طبیعی سیاسی
- اصلاح قانون انتخابات به نحوی که امکان تکرار تقلبات گسترده را از بین ببرد و بی‌طرفی نهادهای مجری و ناظر را تضمین کند
- رعایت اصل 27 قانون اساسی در مورد آزادی تجمعات
- آزادی مطبوعات و رفع توقیف از آنها
- فعالیت مجدد سایت‌های خبری مستقل
- ممنوعیت مداخلات غیرقانونی دولت در فضای ارتباطی، نظیر اینترنت، پیام‌های کوتاه، و جلوگیری از قطع ارتباطات تلفنی و شنود مکالمات مردم و هر گونه تجسس دیگر
- توقف برخوردهای یک‌جانبه، افترا، دروغ‌پردازی و اهانت در رسانه رسمی کشور
- برخورداری از کانال‌های مستقل تلویزیونی در خارج و داخل کشور
- صدور مجوز برای تشکیل جمعیت‌های سیاسی،‌ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی
- آزادی همه دستگیرشدگان سیاسی، ابطال پرونده‌سازی‌های جعلی امنیتی و دخالت ندادن پرونده‌های جاری در برخورداری آنها از حقوق اجتماعی
در انتها به همه مردم شریف کشورمان، چه آنها که به اینجانب رای دادند و چه آنهایی که به اینجانب رای ندادند، به ویژه کسانی که در حوادث ناگوار هفته‌های اخیر صدمه دیدند درود می‌فرستم. همچنین مقام شهیدانی را که به جرم حق‌خواهی و آزادی‌طلبی در خون خود غلطیدند ارج می‌نهم و از خداوند بزرگ برای خانواده‌های عزیز آنان طلب صبر و اجر دارم.
میر حسین موسوی

تاریخ انتشار: ١٠ تير ١٣٨٨
ساعت: ٢٣:٤٨

منبع : قطره

چهارشنبه

مشق دموکراسی با هزینه رهبری


شرايط جاري و التهابات ناشي از پديده انتخابات رياست جمهوري در اين دوره و پس از 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي تجربه نويني در اداره حكومت در كشور است كه نيازمندتحقيق و تدبر فراواني است. آنچه رخ داد و هزينه اي كه بر نظام جمهوري اسلامي ايران تحميل شد حاصل جمع مجموعه اي از اشتباهات، بي برنامگي، سوء تدبير و غرض ورزي، دشمني ها و نهايتا مداخلات بيگانگاني بود كه شايد از منظر برخي آغاز دهه چهارم انقلاب اسلامي پايان دشمني و همه اوضاع بروفق مراد و در اراده مديران دولتي تلقي ميشد و از منظر برخي پايان نسل كارگزاران اصلي انقلاب وفروكش كردن تب انقلاب اسلامي و آغاز دهه جديدي بود كه ميتوانست بالقوه به خاتمه انقلاب بيانجامد. مروري بر برخي از اين شرايط و شايد بازخواني آنها به تدبير بيشتر همه ما كمك كند:1. برگزاري انتخابات سالم ماحصل فرآيندي دقيق و پيچيده است كه در اين فرآيند زنجيره وار بسياري از دستگاهها دخالت دارند. عدم هماهنگي دستگاهها و غير شفاف عمل كردن آنها و عدم اطلاع رساني دقيق به مردم منجر به بروز ابهاماتي ميشود كه براي مردم ترديدآور و براي دشمنان ابزار سوء استفاده خواهد بود. مواردي چون اختلاف 3 ميليوني واجدين شرايط راي در آمار وزارت كشور و سازمان ثبت احوال و مركز آمار ايران ، عدم اعلام دقيق تعداد واجدين شرايط راي در هريك از حوزه هاي انتخابيه كه علي الاصول آمار محرمانه اي نيست و... همه سبب خواهد شد كه در يك سكوت خبري دشمن آنچه ميخواهد استفاده كند. آيا بهتر نبود كه وزارت كشور يا سازمان ثبت احوال و يا حتي شوراي نگهبان قبل از اين بطور شفاف تمامي اين موارد اطلاع رساني ميكردند تا حداقل شوراي نگهبان مجبور به كنترل اطلاعات سازمان ثبت احوال يا مركز آمار ايران براي تعيين دقيق واجدين شرايط راي نشود و مدعيان ادعاي تقلب را بواسطه تعداد آراي بيشتر نسبت به تعداد واجدين شرايط راي در هر حوزه انتخابيه ننمايند. براستي وظيفه اين اطلاع رساني به مردم يعني صاحبان انقلاب كيست؟2. مشابه اين وضع درخصوص تعرفه ها نيز صادق است اينكه چه تعداد تعرفه چاپ شده؟ چه تعدادي توزيع شده؟ آيا تعرفه اي بدون شماره هم انتشار يافته و مورد استفاده قرار گرفته است؟ آيا كمبود تعرفه بر سر صندوقها داشته ايم يا خير؟ و... سوالاتي است كه وزارت كشور از همان پيش از انتخابات و يا در روز انتخابات ميتوانست توضيح دهد تا دشمنان از عدم اطلاع مردم سوء استفاده نكنند.