میزان رای ملت است **** امام -

بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

پنجشنبه

سهند شاعر ملی آذربایجان


بر گرفته به اختصار از روزنامه سرخاب


سهند شاعر ملی آذربایجان

بولود قاراچورلو که در شعر " سهند " تخلص می کرد ، در سال 1305 در شهرستان ادب پرور مراغه ، دیده به جهان گشود . اشعار حماسی و فلسفی این شاعر انساندوست اورا به یک شاعر ملی در بین آذربایجانیان تبدیل نموده است . او داستانهای " ده ده قورقود " قدیمی ترین کتاب آذربایجان را در مجموعه ای بنام " سازیمین سوزو " به نظم کشیده است . قسمت اعظم این شاهکار گرانبها توسط انتشارات شمس تبریزی در دو جلد به چاپ رسیده است . سهند یکی از بارزترین و افتخار بر انگیزترین چهره های شعر مقاومت آذربایجان ، در دوران استبداد و ستم رضا خانی به شمار می رود .

او از سال 1324 تا فروردین 1358 که در اثر سکته قلبی برای همیشه دیده از جهان فرو بست ، بطور مداوم و شبانه روز در عرصه شعر آذربایجان حضور داشت .
لازم به ذکر است وی در سال 1325 به جرم شرکت در جلسات انجمن ادبی تبریز ، همچون بسیاری از شعرا و نویسندگان ترک ، به حبس محکوم شد .

او در یکی از اشعارش می نویسد :

اگر از ترکها دفاع می کنم ، به این دلیل نیست که آنها را از نژادی برتر میدانم بلکه حقوق انسانی و طبیعی آنها را طلب می کنم :

من دمیرم اوستون نژاد دانام من

من دئمیرم ائلیم ائللردن باشدی

منیم مسلکیمده ، منیم یولومدا

میلتلر هامیسی دوست دو ، قارداش دی

چاپماق ایسته میرم من هئچ میللتین

نه دیلین ، نه ائلین ، نه ده امگین

تحقیر ائتمه ییرم ، هده له میرم

گئچمیشین ، ایندی سین ، یا گه له جه گین

پوزماق ایسته میرم من بیرلیک لری

اینسانلار بیرلیگی ایده آلیم دیر

قارداشلیق ، یولداشلیق ، ابدی باریش

دونیا دا اَن بویوک آرزولاریمدیر

آنجاق بیر سوزوم وار ، منده اینسانام

دیلیم وار ، خلقیم وار ، یوردوم – یووام وار

یئردن چیخمامیشام گوبه لک کیمی

آدامام ، حقیم وار ، ائلیم ، اوبام وار

هیچ نظری موجود نیست: