میزان رای ملت است **** امام -

بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

پنجشنبه

راز گمشده تكامل انسان

منبع روزنامه جام جم
آيدا؛ راز گمشده تكامل انسان
پوريا ناظمي: تقدير بر آن بود تا جانور كوچكي كه 47ميليون سال پيش در جايي كه امروز كشور آلمان قرار دارد و در زير لايه‌هاي گل و لاي آرميده بود،‌ مهم‌ترين عنوان خبري سال 2009 ميلادي شود و حتي گوگل روز گذشته لوگوي خود را به افتخار استخوان‌هاي فسيل شده اين جانور - كه آيدا ناميده شده - ‌تغيير دهد. اين هفته براي اولين بار آيدا، اين فسيل كوچك كه به طور اعجاب آوري سالم مانده و 95 درصد بافت‌هاي استخواني آن توانسته 47 ميليون سال شرايط دشوار را تاب بياورد و تا امروز باقي بماند،‌از سوي دانشمندان به نمايش درآمد تا مردم با اين فسيل و اطلاعات بي نظيري كه درباره آن به دست آمده آشنا شوند؛ اما علت اهميت آيدا فقط در سالم بودن فسيل بازمانده آن نيست بلكه به اين دليل است كه بسياري از دانشمندان آن را نشانه‌اي از حلقه گمشده تكامل داروين مي‌دانند.
به گزارش پايگاه خبري نشنال جغرافي و ‌به نقل از يورن هوروم - كه سرپرستي تيم مطالعاتي اين فسيل را به عهده داشته - آمده است كه اين فسيل به احتمال زياد مربوط به گونه‌هاي طبقه مهم و بحث برانگيز حلقه گمشده داروين است كه ارتباط ميان انسان‌هاي جديد با اجداد پيشين خود را شكل مي‌دهد و برقرار مي‌كند.به گفته وي، آيدا قديميترين و ابتداييترين موجودي است كه مي‌توان آن را نياي گونه انسان ناميد. آيدا ريخت‌شناسي منحصر به فردي دارد. اسكلت ميمون مانند آن در عين حال ويژگي‌هايي نظير مفاصل دست،‌ آرواره‌ها و لگن كوچك‌تر دارد كه باعث مي‌شود در طبقه‌بندي، آن را در گروهي قرار دهيم كه خانواده انسان‌ها نيز از آن منشعب شده‌اند. به گفته دكتر برايان ريچموند، ‌ديرين‌شناس زيستي دانشگاه واشنگتن، ‌آيدا احتمالا قديمي‌ترين فسيل ميمون‌هايي است كه خانواده انسان نيز به آن تعلق دارد.محققان اين فسيل كوچك را نقطه عطف مهمي در تكميل شجره تحول ارزيابي مي‌كنند؛ نقطه عطفي كه باعث مي‌شود درك انسان از گذشته مرموزش روي زمين بيش از هر زمان ديگري كامل شود.

هیچ نظری موجود نیست: