میزان رای ملت است **** امام -

بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

دوشنبه

چند تا از نخستین های دنیا

خیلی از اوقات یادمان می‌رود که بسیاری از ماشین‌ها و ابزارهایی که با در زندگی روزمره با آنها سر و کار داریم، برای خود تاریخچه‌ و مخترعی داشته‌اند. دیدن نسخه‌های اولیه این ابزارها و دانستن تاریخچه تولید و پیدایش آنها و همچنین مقایسه فناوری این روزها با روزهای نخست پیدایش و به کارگیری‌شان، می‌تواند مفید باشد:

نخستین عکس گرفته شده با اشعه ایکس: در سال ۱۸۹۵، «ویلهلم کونراد رونگتن»، استاد فیزیک دانشگاه ووربرگ آلمان، مشغوال آزمایشاتی در رابطه با تخلیه جریان الکتریکی در لوله‌های شیشه‌ای خالی از هوا بود. در اواخر همین سال، زمانی که این فیزیکدان، شبی به تنهایی در اتاق تاریکی مشغول آزمایش بود، هاله‌ای را روی دیوار دید. چیزی که او دید توسط نور مرئی یا فلورسانس ایجاد نشده بود. او این نور را اشعه نامشخص یا X یا همان اشعه ایکس نامید. بعد از چند ماه بررسی، او متوجه شد وقتی اشیا را در برابر این اشعه قرار می‌دهد، سایه‌هایی از آنها روی دیوار تشکیل می‌شود. او در مرحله بعد، یک فیلم عکاسی را روی دیوار قرار داد و دست همسرش -فرو رونگتن- را در برابر اشعه قرار داد و به این ترتیب نخستین عکس اشعه ایکس دنیا را ثبت کرد. در سال ۱۹۰۱، ویلهلم رونگتن به خاطر این کشف، برنده جایزه نوبل شد.



نخستین موتورسیکلت جهان: نخستین موتورسیکلت دنیا توسط دو مخترع آلمانی به نام‌های «گوتلیب دایملر» و «ویلهلم میباخ» در سال ۱۸۸۵ در اشتوتگارت طراحی و ساخته شد.



نخستین موس کامپیوتر دنیا: نخستین موس کامپیوتر دنیا، در سال ۱۹۶۴، توسط دوگلاس انگلبات ساخته شد. این وسیله دو چرخ‌دنده عمود بر هم و یک دکمه داشت و از چوب شاخته شده بود.



نخستین ریزپردازنده دنیا: در نوامبر سال ۱۹۷۱، اینتل نخستین ریزپردازنده دنیا را به نام اینتل ۴۰۰۴ ساخت. سه مهندس اینتل به نام‌های فدریکو فاگین، تد هاف و استن مازور این پردازنده را ساختند. اختراع مدارهای یکپارچه، انقلابی در طراحی کامپیوتر به وجود آورده بود.


منبع وبلاگ یک پزشک

هیچ نظری موجود نیست: